BENDERAKU DUNIA AKHIRAT

BENDERAKU DUNIA AKHIRAT

Thursday, December 22, 2011

mengasih dan mengasihi

Sabda nabi:-

"Man laa yarham la yurham"

Maksud: barang siapa yg tdk mengasihi, maka tdk akn dikasih


Manusia telah dikurniakan satu perasan utk rasa dikasihi dn mengasihi. Sejak lahir kita telah dikasihi malah semasa di dlm perut lagi kita telah dikasihi. Percaya tk?? Masakan tidak, semasa kita wujud di perut ibu kita, kita berada di dlm rahim ibu. Rahim bermksd penyayang. Lihat betapa kita telah dikurniakan dgn sifat ini sejak dlm kandungan. 

Nabi sndiri telah bersabda, kalau kita tidak mengasihi jgn harap kita dikasihi. So kawan2 kalau nk org mengasihi kita belajar dlu mengasihi org lain. Secara tdk langsung org tu jge akan mengasihi kita. Perasaan kasih ni ada pelbagai kategori. Ada kasih yg kita nmpk dn ada kasih yg kita tk nmpk. 

Cth kasih yg tk nmpk ialah pd Allah, Rasul dn Malaikat. Mcm mna leh tk nmpk kasih kita ni?? Hehehehe... biasanya yg tk nmpk tu kita bleh lihat dr perbuatan seseorg tu pd yg dikasihi. Seperti buat apa yg Allah suruh, meninggalkn apa yg Allah larang, selawat ke atas Nabi dn beriman dgn kweujudan malaikat di dunia ini.

Cth kasih yg nmpk ialah pd ibubapa, keluarga, saudara, sahabat handai dn yg paling menjadi kontroversi adalah kasih pd bf/gf kita. Biasanya kasih pd mereka semua ni kita leh nmpk seperti membantu mereka dlm segala hal, memberi perlindungan dn menginginkan yg terbaik tuk mereka. 

Kasih pd Allah adalah kasih yg hakiki. Tiada berpenghujung. Begitu juga Allah. Dia tdk akn menzalimi hambanya. Hambanya yg menzalimi diri sndiri. Dgn hanya "kun fayakun" termakbul la permintaan kita sama ada baik maupn buruk. Allah jge tdk akn menduga hambanya lbih dr kemampuan diri. So kwn2 jgn takut bila ditimpa musibah kerana semuanya ada hikmah. Malah Allah turunkn ujian adalah kerana dia syg kita, dia nk kita sedar dn berfikir dgn apa yg dh berlaku. Mgkn bleh jd cth pd org lain dn jge tauladan tuk diri sndiri.

Kasih pd Rasul jge adalah sepanjang masa. Sedangkn nabi kita sndiri di penghujung nyawanya masih igt psl umatnya. "Ummati, ummati". Kalau kwn2 ada terbaca kisah sejarah baginda ketika nk wafat siapa yg dia sebut? Kita semua jge. Umatnya, umat nabi Muhammad s.a.w. Mengalir air mata bila baca sejarahnya. Salah satu ceritanya ada di dlm link ini, klik aje http://suryadhie.wordpress.com/2007/07/02/renungan-shirah-nabawiah-nabi-muhammad-sa/  

Kasih kita pd malaikat mcm mna pula? Cukup lah dgn kita beriman dgn kewujudannya. Dn bagaimana pula dgn malaikat. Tnpa kita sedari malaikat sbnrnya sentiasa mendoakn kita dlm apa jua segala hal. Sbgi cth doa ini.” Tiada suatu hari pada hamba-hamba Allah kecuali dua malaikat turun , seraya berdoa : Wahai Allah berilah para penderma keberhasilan , dan malaikat yang kedua berkata : Wahai Allah , berilah orang yang menahan hartanya ( kikir ) kehancuran ” . ( Shahih Al Bukhari ).
Lihatlah malaikat pn kasih kan kita. Btul tk?

Kata org kasih ibu membawa ke syurga kerana syurga kita di bwh telapak kakinya. Kasih ibu adalah dr kita diketahui berada di rahimnya. Kita telah dibelai dn dimanja sejak itu sehingga ke akhir hayatnya. Kasih ayah berkorban nyawa kerana dia telah berssh payah tuk keluar bekerja mencari nafkah tuk kehidupan dn kepentingan kita di dunia maupn akhirat dgn mengajar kita ilmu agama. Kasih saudara masa berada. Ni biasa la slalunya masa kita berkeadaan selesa ramai la menempel. Tapi tk semua org mcm tu. Ada juga org yg baik di dunia ini tau. mmm... mcm mne plak kasih pd ehem2 hahahhaa. Pd kekasih hati ulam jantung tu?? Aduh.. sndiri mau igt la kn. Sape2 yg sdg dilamun cinta, naik pelamin cpt2. Nnt melepas...

Jom kwn2 kita saling kasih mengasihi di antara satu sama lain. Tp jgn lupa ada batasnya. Saling igt mengingati antara kita dn share ilmu pengetahuan pn sudah cukup tuk membuktikan yg kita saling kasih mengasihi. Pd hati yg keras mana pn perasaan ini tetap akn wujud dlm diri mereka. Tak byk sedikit pasti akan tercuit... Slamat beramal...

No comments:

Post a Comment