BENDERAKU DUNIA AKHIRAT

BENDERAKU DUNIA AKHIRAT

Monday, December 19, 2011

Sahabat



"Seorang muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dn tidak menghinakannya." (Hadith riwayat Muslim)

Ya ALLAH layakkah aku mempunyai sahabat seperti ini... aku mmg menginginknnya... tetapi di mana harus ku cari?? adakah di dpn mata atau di ceruk pelusuk dunia atau adakah aku dh jmpa cuma aku tk perasan akan kehadirannya?? butakah aku.... KAU maha mengetahui....

Aku menangis bila baca hadith ni.... sungguh mulia hati seorg sahabat itu kan... buruknya kita dia tk merendahkannya, hinanya kita dia tk menzaliminya dn menghinanya... bahkn kita dilindungi dr aib manusia, kita dipeluk dn disayang laksana intan... tp bkn itu sahaja... sahabat juga menegur dgn penuh berhemah.. walaupn itu mmg salah kita... bkn memaki hamun... sehingga memalukn sahabatnya dpn org lain... 

Dengan pengalaman yg lps2 telah membuka mata dn minda aku ttg sahabat... lain la aku ni bdk kecik.... bdk kecik kan bkn kira siapa kwn dia.. jnji bleh main tembak2, main masak2, main kejar2 dn sbginya.. sejak  hidup atas kaki sendiri dn dh dewasa ni aku mula menilai sahabat dn juga diri aku sndiri... dgn hadith yg di atas tu.. baru aku tau siapa sahabat aku dn siapa lawan aku... akan aku jaga sahabat2ku yg Allah kurniakn ini sebaik2nya.... walaupn jauh di mata tetapi dkt di hati... 

Jom kita buat hubungan baik dgn kwn2 kita semua... kita semua dh besar.. tk pyh nk gaduh2... buang masa... buat sakit hati je buat apa... lau tk puas hati.. direct to the person.. bgtau apa salah... knp tk puas hati..... bkn buat cerita pd org then cerita ditokok tmbh sehingga bnda kecik mnjd besar... sape yg malu diri sndiri juga kan.... 

So kwn2 yg lama mau pn yg baru... harap kita semua dpt jd kawan dunia akhirat.. rapat ke tak tu tk jd soal.... dr lahir kita semua dh saudara se Islam... no need to declare... btul tk??

Sblm tu...ini nasihat hihiiihi... lau rasa kwn tu mcm tk leh masuk kepala hindarkn diri dr dia.. tp bkn buang dia trus.. org kata sekadar perlu.... ini cuma utk mengelakkn diri dr berasa hati sepanjang masa.... anda juga yg tension... btul tk??? tp jgn lupa tuk berdoa agar dia berubah.... ceria2kn idup dgn kwn2 yg memberi inspirasi dlm idup bkn yg jenis menjatuhkn kwnnya yg lain... rugi masa idup yg ada disia2kn dgn perkara2 yg menyedihkn... warnai lah dgn senyuman..... hati pn akn tenang.. idup pn akan aman..... 

P/S : SALAM UKHWAH DARI ENC TUK SEMUA... 


2 comments:

  1. betul2 kata akk enc tu..tp sy xdelah ramai kwn sgt leh dikira je yg rapat..lain semua skadar knln biase je..mgkin sbb sy sukar nk mempercyai ssorg2 bile sy da slalu trkene then skrg jd fobia utk mdekati org n prcyai org tu..

    ReplyDelete
  2. ye ayu... actually sahabat mmg hanya bleh di bilang dgn tangan... yg lain kenalan dn kwn biasa je... bkn mudah nk cari sahabat yg btul2 sahabat.. bila dia tk de kita akan rsa kehilangannya.. org tu la sahabat sejati.. kn..

    ReplyDelete